Basisschool

Basisschool

zondag 2 november 2014

beeldende vorming opdracht 1:

Beeldend. Opdracht 1: Stadsparken.

Voorbereidende opdracht was verschillende foto’s van stadsparken. Zie hier:

 

ik heb 2 verschillende foto’s uitgekozen om te gebruiken. ik wilde niet iets na gaan maken maar, ik wilde van beide iets gebruiken. van de rechter wilde ik het water erin hebben en van de linker foto wilde ik de bomen die van dichtbij naar ver gaan erin hebben.




Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: stadspark in de herfst
naam student: Thijs Luijer

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik heb de opdracht verwerkt door het op papier te gaan schilderen. ik heb 2 foto’s uitgekozen en van deze twee een proberen te maken. Ik heb zelf wel een ideaal beeld in mijn hoofd hoe een park eruit moet zien, daarom heb ik uit beide plaatjes het beste geprobeerd te schilderen.






vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb vanaf een horizontaal standpunt gewerkt. Ook heb ik de bomen en andere dingen vooraan groter gemaakt dan de dingen die achteraan te zien zijn. als laatste heb ik ook met overlapping proberen te werken.







materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb gewerkt met kwasten verf en een wit a3 papier. Ook heb ik eerst een schets gemaakt met potlood. Ik vond het wel leuk materiaal, dit omdat je door middel van de kleuren mengen weer andere kleurtjes kreeg die ik nodig had. Ik denk dat dit genoeg materialen waren voor deze opdracht






beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb 2 foto’s van internet gekozen. Ik vind dit twee erg mooie foto’s en heb daarom geprobeerd deze na te maken. Ik heb de bomen aan de voorkant erg groot gemaakt. Dit omdat je daar eigenlijk vlak bij staat. De bomen en bosjes op de achtergrond zijn een stuk kleiner omdat die ook verder weg staan.





werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb hier al vaker mee gewerkt. Wat ik heb geleerd van deze opdracht is dat je goed moet kijken naar je eigen standpunt. Als er een boom dichtbij jouw staat en nog eentje verderop dan teken je die boom die dicht bij jouw staat veel groter dan die boom die verder staat.







onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Ik ben begonnen met het schetsen van de tekening. Daarna heb ik eerst de grote dingen geverfd, zoals de lucht, bomen en het water. Toen ik dit af had ben ik begonnen met de details. Denk hierbij aan de bladeren, etc.








eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.


Ik vind dat ik mooie kleurtjes heb gemengd. Ook vind ik dat ik goed heb gekeken naar de verschillen tussen de grote van sommige dingen.


Wat kon beter? Waarom?

Ik kan niet zo mooi schilderen dus je ziet niet heel goed wat het allemaal is. Wat er dus beter kan is de vormen van de dingen die ik getekend heb. Wel heb ik geleerd dat ik mijn beeld van kunst moet veranderen. Het hoeft niet altijd net echt te zijn. je moet jezelf een beetje de vrije loop geven tot nieuwe resultaten.





zo ben ik begonnen. Ik heb kleuren gemengd zodat ik allerlei nieuwe kleurtjes kreeg.

dit was mijn resultaat na de eerste les. Ik was vergeten hiervoor nog foto’s te nemen van mijn schets.

hier heb ik mijn proces bijna klaar. Ik ben nu bezig om de details nog aan te brengen zoals de blaadjes.

dit is het eindresultaat. Ik heb alle details aangebracht. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten