Basisschool

Basisschool

zondag 2 november 2014

beeldende vorming opdr 5:

Beeldend opdracht 5: wachtend beeld:

ter voorbereiding van deze les moest je een schets maken van een wachtend beeld.

Zie die hier:


















Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving:wachtend beeld               
naam student: Thijs Luijer

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
We moesten een wachtend beeld gaan maken. Als ik zelf moet wachten word ik altijd chagrijnig en moe, ik houd dan vaak mijn hand onder mijn hoofd. Dit wilde ik graag na gaan maken.






vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb het in 3d gemaakt. Het moest kunnen staan en eigenlijk op een echt poppetje lijken. Daarom staat hij bij mij en heb ik geprobeerd hem overal even dik/rond te maken






materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb met klei gewerkt. Ook heb ik een stokje gebruikt. Dit om details aan te brengen. Ik vind klei leuk materiaal, maar ook moeilijk. De materialen die we nu hadden waren prima.






beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb niet echt beelden gebruikt. Ik had zelf al iets in mijn hoofd dat ik wilde maken. Aan mijn beeld kun je goed zijn wat hij doet aan zijn lichaamshouding. Dit kun je zien omdat zijn arm onder zijn hoofd ligt en hij niet blij kijkt.





werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb al eens vaker met dit materiaal gewerkt. Wel heb ik nu wat nieuws geleerd. Je moet altijd beginnen met een groot stuk klei en daarvan uit je mannetje gaan maken. Wat ik altijd deed was, dat je eerst een been maakte. Dan nog een been, dan het hoofdje enz. ik vond het wel lastig dat hij niet gelijk kon blijven staan. Ik moest er goed op letten dat de bovenkant niet te zwaar was.







onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Ik ben begonnen met een grote homp klei. Hieruit heb ik eerst de grove delen ontwikkeld zoals het midden lichaam, het hoofd, de benen en de armen. Toen ik die had had ik de basis. Daarna ben ik verder gegaan met de details







eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.


Ik vind het hoofd van mijn mannetje geslaagd, vooral de haren die vind ik mooi. Ook vind ik dat je goed aan hem kan zien dat hij aan het wachten is.


Wat kon beter? Waarom?

Ik had hem misschien iets dikker moeten maken. Van de voor en achterkant zag het er goed uit, maar vanaf de zijkant was het iets minder.



dit was waar ik mee begon.



















 toen had ik op een gegeven moment dit eruit gehaald. Dit ging niet goed want ik had hem liggend gemaakt en hij was vrijwel plat. Ik moest hem dus opnieuw maken uit een bal klei




















Als eind resultaat kwam deze wachtende student eruit. Dit is een foto van de voorkant

 hier nog een laatste foto van het eindresultaat maar nu vanaf de achterkant. 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten