Beeldend opdracht 5: wachtend beeld:
ter voorbereiding van deze les
moest je een schets maken van een wachtend beeld.
Zie die hier:
Reflectieformulier beeldend onderwijs
opdrachtomschrijving:wachtend beeld
naam student: Thijs Luijer
Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook
duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf
voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge
waardering), maar dat hoeft niet.
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
We moesten een wachtend beeld gaan maken. Als ik zelf
moet wachten word ik altijd chagrijnig en moe, ik houd dan vaak mijn hand
onder mijn hoofd. Dit wilde ik graag na gaan maken.
|
|||||
vorm
|
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar
in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb het
in 3d gemaakt. Het moest kunnen staan en eigenlijk op een echt poppetje
lijken. Daarom staat hij bij mij en heb ik geprobeerd hem overal even
dik/rond te maken
|
|||||
materie
|
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
Ik heb met klei gewerkt. Ook heb ik een stokje
gebruikt. Dit om details aan te brengen. Ik vind klei leuk materiaal, maar
ook moeilijk. De materialen die we nu hadden waren prima.
|
|||||
beschouwing
|
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
Ik heb niet echt beelden gebruikt. Ik had zelf al iets
in mijn hoofd dat ik wilde maken. Aan mijn beeld kun je goed zijn wat hij
doet aan zijn lichaamshouding. Dit kun je zien omdat zijn arm onder zijn
hoofd ligt en hij niet blij kijkt.
|
|||||
werkwijze
|
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb al eens vaker met dit materiaal gewerkt. Wel heb
ik nu wat nieuws geleerd. Je moet altijd beginnen met een groot stuk klei en
daarvan uit je mannetje gaan maken. Wat ik altijd deed was, dat je eerst een
been maakte. Dan nog een been, dan het hoofdje enz. ik vond het wel lastig
dat hij niet gelijk kon blijven staan. Ik moest er goed op letten dat de
bovenkant niet te zwaar was.
|
|||||
onderzoek
|
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
Ik ben begonnen met een grote homp klei. Hieruit heb ik
eerst de grove delen ontwikkeld zoals het midden lichaam, het hoofd, de benen
en de armen. Toen ik die had had ik de basis. Daarna ben ik verder gegaan met
de details
|
|||||
eindoordeel:
|
||||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind
het hoofd van mijn mannetje geslaagd, vooral de haren die vind ik mooi. Ook
vind ik dat je goed aan hem kan zien dat hij aan het wachten is.
|
|||||
|
Ik had hem
misschien iets dikker moeten maken. Van de voor en achterkant zag het er goed
uit, maar vanaf de zijkant was het iets minder.
|
dit was waar ik mee begon.
toen had ik op een gegeven moment dit eruit gehaald.
Dit ging niet goed want ik had hem liggend gemaakt en hij was vrijwel plat. Ik
moest hem dus opnieuw maken uit een bal klei
Als eind resultaat kwam deze wachtende student eruit. Dit is een foto van de voorkant
hier nog een laatste foto van het eindresultaat maar
nu vanaf de achterkant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten